dissabte, 21 de maig del 2011

“Internet no ha de dominar la ràdio”




Diari Avui - 21/05/2011 - Xantal Llavina


Jordi Basté, l'home alt, inquiet, irònic i inseparable del seu iPhone desperta, informa i entreté cada dia milers de persones (402.000 oients, segons les dades del darrer EGM) amb el seu característic: “Bon dia Catalunya, benvinguts al món!”


I en Jordi Basté com dóna la benvinguda al dia?
A les 4,15 h de la matinada i el primer que faig és connectar-me al mòbil i veure les deu pàgines de la premsa digital, després escolto la ràdio...

Diuen que la ràdio és la que més s'ha beneficiat d'internet davant la TV i la premsa. Hi estàs d'acord?
Segur que sí, la ràdio tenia fins ara una cosa meravellosa i és que no sabies qui t'escoltava, la invisibilitat, i hi havia l'EGM. Ara ha canviat tot, poses cares a qui t'escolta amb les xarxes socials i a més et diuen a l'instant: “T'estic escoltant des del Japó, des d'Istanbul”, etc. Tenim una responsabilitat social molt important. I a més, el fet que amb els que estan lluny puguis connectar de forma tan ràpida és un pas endavant comunicatiu molt important.

Un cas va ser el terratrèmol del Japó.
Jo crec sempre que internet i ràdio han de ser complementaries, però internet no pot dominar la ràdio, és un complement que ens ajuda molt. A Japó vam tenir els corresponsals silenciosos que viuen allà i ens escolten. Es van ajuntar totes les peces: internet, audiència que ens escolta, les xarxes, Facebook, Twitter i a més en contacte per Skype amb ells; per tant, totes les xarxes socials activades.

On va el futur de la comunicació?
Hi ha gent que el transistor el va matar però jo el reivindico! El transistor ha donat ara d'altres maneres d'escoltar la ràdio: per internet, per podcast, des de la Blacberry, des de l'iPhone... Però tots els que deien que la radio patiria amb internet no és cert, ens hem complementat de forma perfecta. Hi ha lloc per tot. Desapareix potser com s'escolta la ràdio! Però els periodistes, sobretot els de paper, que anaven amb la idea de suïcidar-se, no!, el paper no s'acaba! Al contrari, el paper no desapareixerà mai, el que sí és que llegirem més llibres i diaris per mòbil o PC. Jo dic que sóc de la generació antiga de l'Olivetti, he entrat ara a la nova però em costa més del que sembla.

I amb superinformació, qui guanya?
La ràdio s'ha d'avançar, ha d'anar refrescant amb la companyia d'internet. Ara a les 4:23 de la tarda saps què passa al món quan vulguis! Fa 10 anys, escoltaves Catalunya Informació per estar informat i fa 30 anys ens esperàvem al Telediario. La meva obsessió és com ens estan canviant a tots els mitjans de comunicació en positiu: som més àgils i exigents!

I ets un dels comunicadors catalans més addictes al Twitter?
Reconec que m'hi passo hores i crec que això m'ho hauria de fer mirar. Rebo tants impactes que moltes vegades acabarem buscant metges que ens ajudin també a desconnectar. Estem més pendents de la fascinació dels més llunyans, que pel nostre voltant. Ara, és breu i ràpid!, com la vida. És una enquesta no contractada, amb la que tens i veus si el que dius a la ràdio genera crítiques o addiccions.

L'EGM del contingut.
Exacte.

I ara amb el temps d'‘El món a RAC 1' quin balanç fas? Ja no tornaràs als esports?
Ah, no! Per què no puc tornar a fer esports algun dia? Potser algun dia torno a fer esports, no ho descarto, o una altra cosa, a mi no em desagrada. Ara estic a gust als matins, m'agrada molt el que faig.

I a la TV, Jordi Basté va ser al Basquetmania i al Gol a Gol. Et veus fent matins a la TV?
Ostres! No m'ho he plantejat! I a més, el Cuní ho fa molt bé! A mi, si fes TV, m'agradaria fer de Corresponsal a NY o a París o Madrid. Crec que Catalunya és un país de grans corresponsals.

El 2010 passat vau ser molt premiats...
Els premis em fan sentir orgullós del despertador. Tinc un equip que és una meravella. Val la pena el que estem fent!

Piulada teva: “Aixeco els genolls de terra després d'entrevistar el Woody Allen. Li demanaria a Freud que em tornés els diners”.
És fascinant la seva relació edat i lucidesa.

I un altra: “Árbitroooo, la horaaaa!!!!” Es la teva frase a la xarxa en els partits del FCB!
Sí, és la meva gran frase del Twitter! És una frase del camp de l'Horta, on anava amb el meu pare de petit! Bon record, una frase que sempre ha anat amb mi!

A la vida real...

Jordi Basté és el director i presentador del matinal El món a RAC 1. Va treballar durant 22 anys a Catalunya Ràdio. Ha fet TV, premsa i ha publicat tres llibres. El 2010 va rebre el Premi Nacional de Ràdio de la Generalitat. La seves fotos a la xarxa: un home enganxat sempre a un micròfon.