dimarts, 21 de desembre del 2010

Jaume Roures em demanda


El Pierodico - 20/12/2010 - Ferran Monegal

Aquest matí comparec davant del Jutjat de Primera Instància número 4 de Barcelona amb motiu de la demanda que ha interposat contra mi Jaume Roures Llop, gran monsenyor de l'imperi mediàtic Mediapro-Imagina. M'acusa de «greus manifestacions» i de «falsedat», i m'insta que em «retracti» per tot el que està patint la seva «dignitat» i el seu «honor». Si no em retracto, m'amenaça d'interposar una querella contra mi «per delictes d'injúries i calúmnies».

La base d'aquesta demanda és el comentari que vaig escriure aquí mateix, a EL PERIÓDICO, el dia 8 de setembre del 2010, en què vaig comentar l'entrevista que es va fer fer a la seva pròpia cadena, de la qual és copropietari: La Sexta (en el programa Buenafuente). D'aquesta bonica sessió en vaig ressaltar en particular el moment en què Roures es va referir a l'entrada de capital del fons nord-americà Liberty a Prisa, imperi mediàtic contrincant del seu i amb el qual l'uneix un llarg, sonor, públic i espectacular escenari d'atacs i topades. També vaig assenyalar en el meu article el cop que els va llançar Roures: «Aquí hi ha un tema seriós per reflexionar-hi: el principal grup de comunicació espanyol està a punt d'acabar a les mans d'uns fons d'inversió americans més o menys especuladors. La majoria del capital serà d'allà, i això pot tenir conseqüències».

Davant d'això, davant d'aquest ganxo de Roures als seus contrincants de Prisa, propinat des de la privilegiada plataforma de la seva pròpia cadena, vaig fer llavors la reflexió següent: si en comptes d'haver estat entrevistat a la cadena de la seva propietat, Roures hagués estat entrevistat en una altra de la qual no fos el propietari, segurament l'entrevistador li hauria repreguntat: «¿I d'on vénen els capitals que impulsen el seu imperi, senyor Roures? S'ha publicat que les empreses matrius de Mediapro estan radicades a Holanda. Potser fins i tot a les Antilles Holandeses. ¿Què hi ha de cert en tot això?»

Bé, una vegada arribats fins aquí, assenyalem que aquest és el punt que ha enfurismat Roures, i és l'objecte de la seva demanda i de l'exigència de retractació. ¿I de què vol que em retracti?, em pregunto jo. Que el seu imperi radicat a Espanya té com a base i matriu un intricat conglomerat d'empreses radicades a Holanda és un fet públic i notori. Hi ha abundant documentació sobre això que he adjuntat en la meva compareixença: des dels diaris Cinco Días, La Gaceta i El País o la cadena SER, entre d'altres mitjans de comunicació, se'ns ha informat que les societats Mediaproduction Propertis BV, Cavendish Square Holding, Mediacapital BV, Equille Investments BV i Witgoud Investments BV, radicades a Holanda, són els principals accionistes de Mediapro. Mediaproductions Properties BV és titular del 75% del capital, i Equille Investments BV, tenidora del 25% restant, segons va publicar -i no va ser desmentit mai ni tampoc obligat a rectificar— el diari Cinco Días el setembre del 2007. Adverteixen els analistes d'aquests diaris, que he adjuntat en la documentació, que l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) ha assenyalat que les empreses holandeses denominades BV (Besloten Vennootschap) actuen com a refugi per a la competència fiscal deslleial: «No tributen res, no paguen un euro pels dividends i els guanys…, cosa que suposa un greuge comparatiu respecte a la resta de països europeus» (Intereconomía, octubre del 2010). D'això ja n'havien advertit la cadena SER i el diari Cinco Días l'octubre del 2007: «Fonts jurídiques consideren que radicar empreses a Holanda és, en molts casos, el pas previ a treballar des de paradisos fiscals». En efecte, Holanda compta amb el seu meravellós i paradisíac refugi de les Antilles Holandeses.

Doncs em segueixopreguntant, ¿què vol, què pretén, el senyor Roures, que rectifiqui jo? I a més a més, m'acusa que he atemptat contra el seu honor. ¡Ahh! Una cosa és la legalitat i una altra l'honor, sí senyor. L'enginyeria financera que a Holanda Roures ha anat teixint sembla que és legal, efectivament. Però l'honor és una altra cosa, hi estem d'acord. És curiós, un empresari tan privilegiat, tan poderós, que ha rebut del Govern d'Espanya la preada concessió d'exclusives llicències de televisió per operar i fer negoci a tot el territori espanyol, resulta que la fiscalitat de les seves empreses remet al semiparadís holandès. ¡Ahh! Quin honor, senyor Roures, presentar-se davant de la massa d'audiència de les seves cadenes La Sexta, La Sexta 2, La Sexta 3, La Sexta HD..., presentar-se, sí, davant de la seva audiència d'una Espanya empobrida, com l'empresari estrella d'un negoci que viu d'Espanya però que «té accent holandès», com va titular irònicament i encertadament el diari Cinco Días l'octubre del 2007.

Un cop arribats a aquest punt, tot sembla indicar que el que pretén el senyor Roures no és que jo rectifiqui, perquè no hi ha res a rectificar, sinó que el que intenta és que m'espanti. Segurament pretén silenciar-me i, de passada, que EL PERIÓDICO, el mitjà que em publica i em sustenta, també guardi silenci. ¡Ah! Coaccionar el periodista, el missatger, el mitjà de comunicació, no és res de nou. Però existeixen instruments que la democràcia, i la legalitat, posa al nostre servei per evitar aquestes perversions. Per això, i d'acord amb el meu advocat Josep Maria Loperena, em reservo el dret a executar per la meva part les accions legals corresponents.

article sencer